Tabletowe dzieci

 

            TABLETOWE DZIECI


            Coraz częściej to rodzice wprowadzają swoje dzieci w świat technologii, a zabawa aplikacjami w smartfonach to bezsprzecznie najprostszy sposób na zajęcie dziecka.  To wygodne rozwiązanie: dzieci są zainteresowane aplikacją, nie marudzą, nie płaczą, a dorośli mogą  spokojnie oddawać się innym obowiązkom, podróżować lub jeść w ciszy.

            Dorośli muszą jednak rozumieć, że płacz, zniecierpliwienie i trudne emocje u dzieci są czymś naturalnym i nie powinni za wszelką cenę ich wyciszać. Dziecko musi przeżyć swoją porcję niepowodzeń i porażek, by nauczyć się funkcjonowania w świecie ludzi i emocji. Dzieci w wieku od 1,5 roku są właśnie w okresie, kiedy frustracja jest szczególnie obecna w ich życiu. Uczą się chodzić, mówić, radzić z potrzebami fizjologicznymi, samodzielnym jedzeniem i mnóstwem innych umiejętności, co też wiąże się z pierwszym spotkaniem z taką ilością porażek. To jest czas, kiedy one się uczą tego i potrzebują przestrzeni, by sobie popróbować

            Do nauki mowy niemowlę potrzebuje żywej, prawdziwej osoby, która wchodzi z nim w interakcje. Gdy dziecko ma blisko twarz mówiącej osoby, widzi mimikę i układ ust mówiącego, ale przede wszystkim istnieje wówczas emocjonalna interakcja. Bardzo istotne jest patrzenie dziecku w oczy, ale też pokazywanie przedmiotów, za którymi wodzi wzrokiem. Tylko żywa komunikacja uczy relacji społecznych, odczytywania emocji. Gdy małe dzieci patrzą długo na płaski ekran, mogą mieć później także problemy z widzeniem przestrzennym. Właśnie w pierwszym roku życia, czyli wtedy, gdy dzieci już dostają tablety, bardzo intensywnie rozwija się wzrok. Gdy niemowlę jedzie w wózku, oko ciągle ćwiczy patrzenie do dali i bliży. Zupełnie inaczej, niż gdy ogląda bajkę na tablecie.

            Często też elektronika jest rozwiązaniem na nudę.A nuda to matka kreatywności . Tablet to gotowe rozwiązanie,  to pójście na skróty, które dziecko będzie potem po wielokroć wybierać, bo nie pozna zalet innych rozwiązań. Nie będzie też umiało ich szukać.
            Problem z nowymi technologiami jest dokładnie taki sam, jak 40 lat temu z telewizją. Nie zawsze to one same w sobie są złe, bo problem polega na tym, czego dzieci nie robią, kiedy siedzą przed tabletem, komputerem czy telewizją. Nie ruszają się, nie mają kontaktu z rówieśnikami, nie bawią się innymi rzeczami. W samochodzie nie poznają świata za oknem, nie rozmawiają z rodzicami, nie grają w gry słowne. Oczywiście to, co jest w tablecie , może być dostosowane do dziecka, ale czy rozwinie lepiej niż kontakt ze światem rzeczywistym?
            Kolejny problem z urządzeniami mobilnymi polega na tym, że dorośli często skarżą się, że ich dzieci po czasie spędzonym przed ekranem telewizora, komputera tabletu są rozdrażnione, zmęczone, płaczliwe. Nie dzieje się tak bez przyczyny: ekrany są zwyczajnie trudne do przyjęcia dla dziecięcego  mózgu

            Nie chodzi o to teraz, żeby rodziców straszyć, czy wpędzać w poczucie winy, że pozwalają dziecku na zabawę elektronicznymi gadżetami. Ale jeśli są to jedyne zabawki dziecka, to już zaczyna być niebezpiecznie.Tabletowe dzieci to raczej  dzieci opuszczone przez dorosłych -tabetowych rodziców, którzy twierdzą, że próbują odciągnąć dzieci od tabletu i komputera, ale nic to nie daje.Tablet po prostu wymaga umiejętnego umieszczenia go w planie aktywności dziecka w trakcie dnia. Wymaga również zachowania proporcji, co do których nie ma uniwersalnej formuły. Określenie, ile czasu dziecko może bawić się urządzeniem, należy do rodzica i to on musi egzekwować przestrzeganie reguł.

            Oczywiście tablet w żaden sposób nie wyklucza tradycyjnych zabawek i zabaw. Nie powinien być również przedmiotem dosyć porównań, które formy aktywności są lepsze. Zbyt często słyszy się argument, że nowoczesne urządzenia to zło, bo klocki i ruch na świeżym powietrzu są zdrowsze.Jasne, że są zdrowsze. Ale skoro zdrowe są np. owoce i warzywa, oznacza to, że nie mamy z umiarem zjeść sernika lub mazurka? Skoro zdrowy jest basen, wyklucza to pogranie w mniej zdrową piłkę nożną?

            Podsumowując zastanówmy się w czym tkwią źródła problemów, które ta technologia przysparza. Bo może się niespodziewanie okazać, że główna przyczyna negatywnych zjawisk leży nie w uzależniającej naturze urządzenia, ale w braku oswojenia jej przez rodziców, w braku zrozumienia, jakie są zasady jego stosowania i w braku świadomości, że tablet to nie technologia, którą po prostu dziecku się daje i już.

 

 

www.newsweek.pl Tabletowe dzieci, D.Romanowska, E.Lis

www.fronda.pl Tabletowe dzieci prawie jak autystycy, M.Terlikowska

www.edziecko.pl Małe dzieci i tablet:wiele niewiadomych, sporo spekulacji, K.Stępniewska

 

Opracowanie:

Teresa Światłoń, Izabela Biela

Kalendarz uroczystości 2019/2020

WRZESIEŃ 

Agencja Artystyczna Kanon - "Jesisenne opowieści"

Pożegnanie lata 

PAŹDZIERNIK

Wyjazd do Myślenic MDK - Katolicki Teatr Edukacji - "Pinokio"

Dzień Przedszkolaka – pasowanie  

15.X „Światowy dzień mycia rąk”

LISTOPAD

 Spotkanie edukacyjno - rozrywkowe

"Baśniowa Kapela"                                                                           

25 XI Dzień Pluszowego Misia                                                                                                                  

GRUDZIEŃ

Spotkanie z Mikołajem

Dzień Patrona

Wigilia w przedszkolu

Powitanie zimy

STYCZEŃ

Teatr "Skrzat" Kraków " Jak Marysia mała, słonko złapać chciała"   

Dzień Babci i Dziadka 

Akcja ferie  

LUTY  

Wyjazd do Myślenic MDK - Katolicki Teatr Edukacji "Królowa Śniegu"

Uśmiech z Krakowa " Zimowa opowieść"

Bal karnawałowy

Walentynki

Powiedział mi Bartek, że dziś Tłusty Czwartek - dzień pączka

MARZEC

Powitanie wiosny

Agencja artystyczna Kanon "Wiosenne przebudzenie"

Wyjazd do Myślenic MDK „W krainie Króla Lwa"  Teatr Współczesny

KWIECIEŃ

Wiosenne spotkanie ze szkołą

Światowy Dzień Książki

Teatr "Skrzat" kraków "Królestwo wesołuszka"

MAJ

Święto Flagi

Dzień Rodziny

Wyjazd do Myślenic MDK- Katolicki Teatr Edukacji "Alladyn"

CZERWIEC

Dzień Dziecka/ Dzień Rodziny                                                                                                 

Powitanie Lata                                                                                                

Pożegnanie absolwentów przedszkola

 
 
PLANOWANE WYCIECZKI
 
 
Piesze wynikające z realizacji tematów kompleksowych:
 
-Wspomnienia  „Jak to dawniej było”- odwiedziny w prywatnym muzeum oraz Izbie tradycji
-do różnych środowisk przyrodniczych np.: las, park, ogród warzywny, nad rzekę, pola, łąki
-krajoznawcze „Odkrywamy okolicę”:  panorama Sułkowic i okolic w różnych porach roku, zalew, pomniki przyrody (dąb Jan) , Przełęcz Sanguszki. Cisy w Harbutowicach, spacer od śmietnika po Ptasznicę, Góra Bieńkówka
-wycieczki do miejsc użyteczności publicznej np.: biblioteka, Izba Tradycji, poczta, sklep, wysypisko śmieci, hala sportowa, stadion, galeria,  Ośrodek Kultury, szkoła, Urząd Miasta i Gminy
 
INNE
- udział w akcji "Akademia Aquafresh"
- udział w realizacji programu Czyste powietrze wokół nas oraz Wole wodę
- udział w konkursach gminnych
- udział w akcji CPCD
- spotkania z przedstawicielami różnych zawodów: ratownik medyczny, strażak,  straż miejska, policjant , listonosz, muzyk, nauczyciel, przedstawicielki Stowarzyszenia Gospodyń,
-zbiórka zużytych baterii
-zbiórka plastikowych nakrętek  

 

Opłaty

Harmonogram przyjmowania opłat za przedszkole przez panią intendent – Annę Sroka 

  • Poniedziałek 7.00 – 10.00; 12.00 – 15.00
  • Wtorek, środa, czwartek 7.30 – 10.00; 12.00 – 15.30
  • Piątek 7.00 – 10.00; 12.00 – 15.00

Stawki żywieniowe za posiłki wynoszą:

  • Śniadanie 1,50 zł
  • Obiad 2,50 zł
  • Podwieczorek 1,00 zł
  • Koszt śniadania, obiadu i podwieczorku wynosi 5,00
  • Koszt śniadania i obiadu wynosi 4,00

Ośrodek Pomocy Społecznej w Sułkowicach informuje, że przyjmuje wnioski o udzielenie pomocy w formie dofinansowania żywienia. Rodzina, która stara się o taką pomoc musi spełniać kryterium ustawy o pomocy społecznej. Dochód rodziny nie może przekraczać we wrześniu 771 zł na jednego członka rodziny, a od października 792 zł. Dzieci uczące się w szkole lub uczęszczające do przedszkola (nie tylko 6­letnie) mogą korzystać z takiej formy pomocy.

Informacji udziela Ośrodek Pomocy Społecznej
Sułkowice ul. Sportowa 45
Telefon: 12 2725021 lub 12 2725020

Ciekawe strony

Nasza Kadra

Dyrektor

mgr Katarzyna Folga

Nauczyciel dyplomowany.

Wykształcenie:

  • Studia magisterskie na Akademii Pedagogicznej w Krakowie - Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna.
  • Studia podyplomowe na Akademii Pedagogicznej – Logopedia.
  • Kurs kwalifikacyjny – Organizacja i Zarządzanie Oświatą
  • Kurs kwalifikacyjny – Terapia pedagogiczna

 Nauczyciele

mgr Jadwiga Żak

Nauczyciel dyplomowany

Wykształcenie:

  • Studia magisterskie na Uniwersytecie Jagiellońskim – Pedagogika Wczesnoszkolna
  • Kurs kwalifikacyjny oligofrenopedagogika
  • terapia pedagogiczna
  • organizacja i zarządzanie oświatą

 mgr Teresa Jasuba

Nauczyciel dyplomowany

Wykształcenie:

  • Studia licencjackie na Wszechnicy Świętokrzyskiej w Kielcach – Zintegrowana Edukacja Wczesnoszkolna i Przedszkolna z Logopedią
  • Studia magisterskie w Wyższej Szkole Ekonomii, Turystyki i Nauk Społecznych w Kielcach z siedzibą w Myślenicach – Edukacja Wczesnoszkolna i Przedszkolna z Terapią Pedagogiczną
  • Kurs kwalifikacyjny – terapia pedagogiczna
  • Kurs kwalifikacyjny –oligofrenopedagogika

 mgr Danuta Światłoń-Bielawa

Nauczyciel mianowany

Wykształcenie:

  • Studia magisterskie na Uniwersytecie Pedagogicznym – Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna
  • Studia magisterskie na Akademii Pedagogicznej – Filozofia
  • Studia podyplomowe na AGH – Zarządzanie funduszami Unii Europejskiej
  • Certyfikat IELTS (International English Language Testing System)

 mgr Maria Teresa Światłoń

Nauczyciel dyplomowany

Wykształcenie:

  • Studia licencjackie na Wszechnicy Świętokrzyskiej w Kielcach – Zintegrowana Edukacja Wczesnoszkolna i Przedszkolna z Logopedią
  • Studia magisterskie w Wyższej Szkole Ekonomii, Turystyki i Nauk Społecznych w Kielcach z siedzibą w Myślenicach – Edukacja Wczesnoszkolna i Przedszkolna z Terapią Pedagogiczną
  • Kurs kwalifikacyjny – terapia pedagogiczna
  • Kurs kwalifikacyjny –oligofrenopedagogika

 mgr Izabela Biela

Wykształcenie:

Nauczyciel mianowany

  • Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza na Uniwersytecie w Szczecinie

  • Pedagogika przedszkolna  z zarządzaniem przedszkolem na Uniwersytecie Pedagogicznym im.KEN w Krakowie
  • Kwalifikacje językowe: CAE (Cambridge English:Advanced)

 mgr Monika Postawa

Wykształcenie:

Nauczyciel kontraktowy

  • Studia licencjackie - Wyższa Szkoła Ekonomii, Turystyki i Nauk Społecznych w Kielcach - kierunek - pedagogika przedszkolna i wczesnoszkona z terapią pedagogiczną.
  • Studia magisterskie - Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie - kierunek - pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
  • Studia podyplomowe -Terapia pedagogiczna z arteterapią

 mgr Paulina Nędza

Wykształcenie:

Nauczyciel kontraktowy

  • Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie - kierunek - pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna   

 Personel:

  • Krystyna Latoń
  • Monika Piechota
  • Justyna Stręk
  • Barbara Sułowska
  • Władysława Światłoń
  • Krzysztof Krzywoń

Kuchnia:

  • Janina Judasz
  • Katarzyna Wojciechowska - Dzidek
  • Małgorzata Siuta

Sekretariat

  • Anna Sroka
  • Anna Wnęk - Szczepaniak

Obsługa strony www:

  • Monika Postawa

Redagowanie tekstów na stronę www:

  • Izabela Biela
  • Paulina Nędza
  • Maria Teresa Światłoń
  • Jadwiga Żak