Porady w pigułce ze spotkania z Panią psycholog B. Woszczyną

 Nikt nam nie dał instrukcji obsługi dziecka. Co ja mogę zrobić, aby moje dziecko odniosło sukces?

  1.  Nie lekceważ tego, czego dziecko pragnie samodzielnie doświadczyć (samodzielne robienie kanapek, rozbieranie i ubieranie się, wieszanie na sznurku wypranych skarpet, ściąganie i segregowanie ich po wyschnięciu, łączenie w pary robienie kuleczek itp.).
  2. Wyręczając dziecko hodujecie je, a nie wychowujecie.
  3. Rodzina jest najlepszym środowiskiem wychowania dziecka (przedszkole, szkoła mogą tylko wspomagać rodzinę).
  4. Dostosować świat do poziomu dziecka (np. wieszak na ubrania dostosować do wysokości dziecka).
  5. Dać dziecku możliwość wyboru z dwóch propozycji wcześniej ustalonych z rodzicem (co ma sobie ubrać, co ma zjeść?).
  6. Uczyć słowem, wychowywać tylko przykładem (dziecko naśladuje swoje najbliższe otoczenie: mamę, tatę, rodzeństwo, bohatera bajek itp.)
  7. Zawierać umowy z dziećmi (czy możemy umówić się, że zjemy kolację przed bajką) – konsekwencja w ich przestrzeganiu.
  8. Dziecko w wieku przedszkolnym nie ma poczucia czasu, ani wartości (pieniądze, telewizor, komputer nie zaspokoją potrzeb dziecka) a wspólnie spędzony czas jest najlepszym prezentem dla naszych dzieci.
  9. Nie dawać dziecku władzy w pilocie – skupmy się bardziej na czytaniu bajek, rysowaniu, wspólnej zabawie klockami czy układaniu puzzli.
  10. W wychowaniu dziecka ważne są; czas, cierpliwość, uwaga.
  11. Dla zdrowia psychicznego dziecka potrzebne są granice mądrego postępowania, należy pokazać dziecku „na co lub z czym się jako rodzic nie zgadzam”
  12. Bajka, film, telewizja, internet są nośnikami agresji i przemocy.
  13. Przy złośliwościach i uporze dziecka ważny jest system „kar i nagród” - 1 upomnienie - czerwona kartka, 2 upomnienie – czerwona kartka, a potem konsekwencja, 3 upomnienie – konkretne działanie: pozbawienie dziecka jakiejś przyjemności, odwołanie się do empatii, popatrz jak tej mamie jest przykro, że jej synek tak się zachowuje.
  14. Nie mów starszemu dziecku, by ustępowało młodszemu
  15. Po wyrządzeniu krzywdy, wymagaj zadośćuczynienia, nie wystarczy słowo: przepraszam, ale coś więcej: pomasuj uderzone miejsce, zrób dla pokrzywdzonej osoby kanapkę.
  16. Rodzic nie może nie zwracać uwagi na agresję swojego dziecka, gdyż dziecku potem będzie w życiu społecznym źle.
  17. Dziecko musi zobaczyć szacunek oraz wzorce emocjonalne u swoich bliskich
  18. Nie bójmy się nazywać emocje, co czujemy: np. jaką dobrą zupę mama dzisiaj ugotowała, jak ty ładnie wyglądasz.
  19. Teraz panuje filozofia mieć, nad filozofią być.
  20. Bulling – fenomen społeczny tzw. przemoc rówieśnicza, plucie, kopanie, przezwiska itp.
  21. Czasem pojawia się tzw. fobia szkolna, lęki, niepokoje, gorączka.
  22. Rodzic powinien kontrolować co dziecko ogląda i wspólnie z nim rozmawiać o tym.
  23. Należy być konsekwentnym w wychowaniu zarówno mama jak i tata, bo najgorsze jest huśtawka emocjonalna, a dziecko sprawdza, czy tata pozwoli, czy mama ma takie same zdanie.
  24. Każdy człowiek powinien mieć określoną rolę. Ważne jest aby dziecko było w roli dziecka, mama w roli mamy i tata w roli taty – umiejmy dzielić się rolami.
  25. Dając dziecku rozumną swobodę, akceptując je dajemy dzieciom moc, wartość
  26. Nauczmy się dzieci słuchać co do nas mówią.
  27. Rozmawiajmy z dzieckiem po przyjściu z przedszkola: co dzisiaj było miłego?
  28. Każde dziecko powinno mieć obowiązki na miarę swoich możliwości zarówno w domu jak i w przedszkolu.
  29. Jeżeli będzie miało obowiązki potrafi sobie poradzić ze stresem, agresją
  30. Agresje jest mechanizmem obronnym, poprzez nią dziecko woła o pomoc.
  31. Każdy matka ma instynkt, poczucie troski i odpowiedzialności za dziecko, a odpowiedzialność to także dyscyplina, która jest każdemu potrzebna.
  32. Do 5 roku życia w wychowaniu dzieci pomocne jest odwoływanie się do ożywiania przedmiotów np. jeśli nie zjesz obiadu to misiu zje go za ciebie
  33. Na nadpobudliwość naszych dzieci wpływa też niewłaściwe odżywianie (chipsy, coca - cola i inne), ale także dzieci które nie mają wzorców postępowania, nie mają wokół siebie ładu i porządku, dzieci wyręczane przez najbliższych, nie mające własnego doświadczenia.
  34. Witaminę M (Miłość) należy dozować. Dziecko ma dostać to, co na jego wiek jest zasadne. Trzeba być z dzieckiem, zagrać z nim w chińczyka, pobawić się klockami. Bo dziecko 50% wiedzy, nawyków i umiejętności zdobywa do 4 roku życia, 30% do 8 roku życia, a tylko 20% do 16 roku życia. Jak widać wiek przedszkolny jest bardzo ważny dla rozwoju dziecka.
  35. My rodzice powinniśmy zadać sobie pytanie: jak nasze dziecko funkcjonuje w grupie, czy nie odbiega od innych dzieci?
  36. Dziecko od 2 roku życia rozumie zakaz słowny: NIE WOLNO